::. Ya ALLAH kurniakanlah sakinah mawaddah warahmah dlm r/tangga kami Amieen.::



Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers  Baby Birthday Ticker Ticker  Baby Birthday Ticker Ticker

Thursday, December 10, 2015

Panduan Solat Hajat



PANDUAN SOLAT HAJAT

Solat Sunat Hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu hajat yang besar mahupun hajat yang kecil, untuk dicapai, solat sunat hajat dilakukan pada malam hari iaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan dalam 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai kelainan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di makburkan.


Mandi terlebih dahulu dan mengambil wuduk. Pakaian yang bersih, yang afdal berwarna putih.

Lafaz Niat:

أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

“Ushollii sunnatal haajati rok’ataini lil laahi ta’aalaa” 


Ertinya:
“Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”


SEBENARNYA SOLAT HAJAT BOLEH DILAKUKAN DALAM 22 CARA SOLAT. 
HANYA CARA SOLAT HAJAT PERTAMA, KEDUA, KETIGA DAN SOLAT HAJAT KEEMPAT DITERANGKAN KALI INI.


1. Cara Solat Hajat yang Pertama


Dibuat sebanyak 2 rakaat, Baca mana-mana ayat lazim selepas surah Al-Fatihah. Selepas salam masih mengadap kiblat, baca surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 152 kali. Kemudian mohonlah segala hajat pada Allah SWT.


2. Cara Solat Hajat yang Ke-2.

Dibuat sebanyak 2 rakaat. Rakaat Pertama dibaca surah Al-Fatihah sekali dan Surah Al-Kafirun 10 kali. Rakaat Kedua dibaca surah Al-Fatihah sekali dan surah Al-Ikhlas 10 kali.

Apabila selepas memberi salam, hendaklah sujud dan membaca selawat keatas Nabi sebanyak 10 kali:
(Boleh dibaca salawat/tasbih dan doa semasa sujud terakhir sebelum memberi salam).


"Allahumma salli `wasallim a'laa saiyidinaa muhammadin wa`ala ali saiyidinaa muhammad"


Kemudian membaca Tasbih 10 kali: 

"Subhaanallah walhamdu lil-laah wa laa ilaaha illallaah wal llaahu akbar. wa laa haula wa laa quwwatta illaa bil laahil ‘aliyyil ‘azhiim."

Kemudian Doa ini 10 kali: 

"Robbanaa aatinaa fid dunyaa hasanah, wafil aakhirati hasanah, wa qinaa ‘adzaaban naar."

Kemudian mohonlah segala hajat semasa waktu dalam keadaan sujud.


3. Cara Solat Hajat yang Ke-3.

Sebelum solat, mengucapkan Astaghfirullahal'adzim seberapa banyak yang boleh untuk memohon keampunan dan keredaan daripada Allah SWT. Baca Al-Fatihah sekali dan hadiah pahalanya kepada Nabi besar SAW, seterusnya kepada sekalian roh sahabat-sahabat, keluarga-keluarga mereka, para-para tabi’in, wali Allah dan ulama as solihin serta kaum Muslimin dan Muslimat.

Kemudian baca Surah Yasin sebanyak 4 kali berturut-turut kemudian baca doa berikut:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha Suci (Allah) yang melepaskan dari setiap hutang,Maha Suci (Allah) yang melegakan dari setiap kesedihan. Maha Suci (Allah) dimana urusanNya diantara Kaf dan Nun,Maha Suci (Allah) dimana apabila Dia berkehendak untuk membuat sesuatu, Dia akan berkata; jadi, maka iapun terjadi. Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, rahmatilah penghulu kami Muhammad dan lakukanlah untukku (tunaikanlah hajat ini)…………sebutkan apa-apa hajat anda dan anda bangun untuk menunaikan solat hajat sebanyak dua rakaat seperti kaifiat solat hajat yang ke-2 tadi.


4. Cara Solat Hajat yang Ke-4

Dibuat sebanyak 6 rakaat dengan 3 salam. Mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 786 kali. Kemudian solat sebanyak 6 rakaat dan 3 salam berturut-turut. Pada setiap rakaat hendaklah membaca Al-Fatihah dan diiringi surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 15 kali seterusnya dibuat setiap-tiap rakaat.

Apabila selesai baca doa ini:

Ertinya:
“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, wahai Allah sesungguhnya aku meminta dan kelebihan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dari Mu dengan kebesaran nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dariMu dengan kemuliaan dan kekayaan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim.Dan aku meminta dariMu dengan kehebatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan kehormatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan jabarut dan malakut dan kebesaran nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan keagungan, kekuatan dan kudrat nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim, angkatlah qadarku, permudahkanlah urusanku,tutupilah kelemahanku dan cukupkanlah kefakirannku”



5. SOLAT HAJAT 12 RAKAAT 

SOLAT HAJAT DUA BELAS RAKAAT, APA KEISTIMEWAANNYA?

Riwayat Wuhaib bin Ward yang berkata:

"Sesungguhnya sebahagian daripada doa yang tidak ditolak ialah solat seorang hamba sebanyak dua belas rakaat dimana ia membaca pada tiap rakaat Surah Al-Fatihah, Ayat Kursi dan Surah Al-Ikhlas. Apabila telah selesai, sujudlah dia sambil membaca doa ini:




Maksudnya:
"Maha Suci Tuhan yang memakai akan kemuliaan dan berfirman dengan dia. Maha Suci Tuhan yang bersifat dengan kebesaran dan kemurahan. Maha Suci Tuhan yang menghinggakan bilangan tiap-tiap sesuatu dengan ilmuNya. Maha suci Tuhan yang Sayugialah bertasbih selain untukNya. Maha Suci Tuhan yang mempunyai nikmat dan kemuliaan. Maha Suci Tuhan yang mempunyai kekuasaan. Aku bermohon kepada Engkau dengan segala tempat kemulian dari ArasyMu dengan rahmat yang setingginya dari KitabMu, dengan namaMu yang Maha Agung, kesungguhanMu yang Maha Tinggi dan Kalimat-kalimatMu yang Maha Tinggi dan KalimatMu yang Maha Sempurna, lagi melengkapi, yang tidak dilampaui oleh orang yang berbuat kebajikan dan yang berbuat kejahatan. Bahawa Engkau anugerahkan rahmat kiranya kepada Muhammad dan kepada keluarga Muhammad."


Cara solat hajat:

1. Lafaz niat.


أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Ertinya:
“Sahaja aku sembahyang sunat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”

2. Membaca Al-Fatihah, Ayat Kursi dan Surah Al-Ikhlas di dalam rakaat yang pertama dan di dalam rakaat yang kedua. 

3. Sesudah memberi salam, sebelum berubah tempat, sujud pula sekali serta membaca doa khasnya seperti yang disampaikan oleh Wuhaib bin Ward kemudian pohonlah apakah hajat dan kehendaknya sama ada untuk kebaikan di dunia atau kebaikan untuk akhiratnya. InsyaAllah terkabul hendaknya.

4. JANGANLAH menggunakan sembahyang hajat untuk memohon sesuatu yang maksiat atau dengan tujuan jahat.







Monday, December 7, 2015

Family Day CIDB 2015



5 - 6 Disember lepas opis kami wat family day..
tahun² sblom ni buat kt area kl je.. adiah pon grand²..
tp tahun ni nk dorg nk tuko angin katanya... 
so dorg wat kt Bayou Lagoon Resort Melaka..
not bad la tmpt dia.. ade theme park.. mkn pon best.. bilik pon best..
pattern lebih kurang cam Gold Coast Morib je..  
kami gerak sabtu thari dlm kul 2.30 camtuh.. jalan x jem sgt sbb en somi ikot highway Lekas.. 
so lekas la smpi.. hohoho! dlm kul 4 camtu dh smpi.. 
Alhamdulillah kami dapat bilik ngadap pool lagi.. best sikit..
checkin sume teros bwk dak kecik tu berkubang..
asalkan zaralysa happy ummi ngan ayah pon happy.. ye x?
malam lak dinner ngn ade lucky draw.. adiah pon boleh tahan meriah gak lak..
hohoho!
Alhamdulillah rezeki en somi aka rezeki zaralysa.. 
no kami antara yg naik dpt Grand Prize giteww... 
even Grand Prize no 2 tp senyommm x igt la en somi.. 
grand prize no 1 katanya dpt set barang kemas..
nak tau adiah nye ape? jeng.. jeng.. jeng,..
.
.
.
.
.
.
 .
 .



taaaaadaaaaa.. iPhone 6 uollsss.. 
adiah ni la plg en somi idam²kan.. 
rezeki deme.. ateee..
xyah la bebel² lg nak beli iphone.. nk beli iphone kt ayg lg pasni yer..
asal lalu kedai phone asik la di jenguk iphone nye tuh! ape yg best xtau la.. hahaha!
ate udah dapat nye.. diam² sudah..
Alhamdulillah..

Tuesday, November 24, 2015

Pre Anniversary Konon nyer!




21hb November ritu sesaje la booking gi Gold Cost Morib.. 
acah² sempena pre anniversary la konon hikhik! 
padahal nk bawak dak kecik tu g main air.. hohoho!
kte booking online je guna Groupon.. mudah..sng..pantas n tuntas! hohoho! dpt la rege rm168 per night.. 
ok la tuh.. dgn bekpes ngn tiket themepark..
dapat lak bilik ngadap pool.. mmg best la.. hohoho! 
time g tu mmg full sbb ade gov wat seminar & familyday lagi... rombongan sekolah lg.. 
tp ok la.. yg penting zaralysa happy.. ummi ngn ayah pon happy! yeay!
nnti ummi n ayah ade duit lebih kte gi lg ye..


view dr bilik..







Monday, November 23, 2015

Our 7th Anniversary! Alhamdulillah!





Happy 7th Anniversary to my husben.. 
May our marriage stay strong and bless till jannah.. Amennn..
Love you so much.
Thanks for everything..
Thanks for being by my side in my happiness, sadness and pain..
muuuuaaahhh cikettt!.




Mekacih atas munge ngan teddy nih! 
terkejut gegurl tetiba ade penghantaran kt opis.. 
so suweeett! 
.
.
.
.





Thursday, October 15, 2015

Monday, September 14, 2015

Ehem..Ehem..









nota kaki : untuk para² sakura eh silap.. para suami kat luo sana ye.. pls take note.. kikiki!


Tuesday, September 8, 2015

CARA SOLAT JAMAK & QASAR YANG SANGAT MUDAH & RINGKAS!

 Assalamualaikum uols! hee~
kte nak kongsikan cara solat jamak & qasar yang sgt "kacang rebus" heee maksudnye senang la!kekeke!
sebelom ni klo outstation biasanye kte akan berhenti tiap pit stop utk solat.. 
xpenah pon wat solat jamak n qasar.. 
lagi sbb teringat ade sorang akk ni ckp kat kte psl solat ni 
dia ckp "Allah dh bg kemudahan kesenangan kt kte nape x terima? x buat? nape still buat cara yang susah sedangkan Allah dh bagi kesenangan/kemudahan dalam solat bile outstation"
cth plg sng"klo org bg adiah kat kte.. kte x terima ape perasaan kte"
haaa lebih kurang gitu la maksud akk tuh! so paham² aje la! hohoho!
sekali bile google lg sng rupenyer.. 
ate! moh kte ajor kome cara² nyer yer.. 
hohoho! 
SOLAT JAMAK 
Jamak ertinya menghimpun dua solat ke dalam satu solat. 
Solat yang boleh di jamakkan ialah solat  
Zohor dengan Asar dan Maghrib dan Isyak
Jamak terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :  
Jamak Takdim  
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dalam waktu Zohor dan Solat Maghrib dengan Isyak dalam waktu Maghrib.Syarat Jamak Takdim : 
i.Hendaklah dimulakan solat pada waktu yang pertama seperti Zohor kemudiannya diikuti dengan Asar dan Maghrib kemudiannya Isyak
ii.Niat Jamak dalam solat yang pertama pada permulaan takbiratul ihram
iii.Berturut-turut (Muawwalat) antara solat yang pertama dengan solat yang kedua.

Jamak Takhir
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dan dilakukan dalam Waktu Asar.
Manakala solat Magrhib dilakukan pada Waktu Isyak.
Syarat Jamak Takhir :
i.Hendaklah diniatkan di dalam hati pada waktu yang pertama yang ia akan menangguhkan solatnya hingga ke waktu yang kedua.
ii.Masih berada dalam musafir hingga selesai kedua-dua solat.



SOLAT QASAR 
Qasar ertinya memendekkan solat yang empat rakaat kepada dua rakaat sahaja.  
Solat yang boleh dipendekkan ialah solat Zohor, Asar dan Isyak sahaja.

Syarat-syarat sah Solat Qasar ialah :
Musafirnya tidak bertujuan maksiat.
Perjalanannya melebihi 2 marhalah iaitu 60 batu / 96.6 km
Diniatkan qasar solat ketika takbiratul ihram
Tidak boleh mengikut imam yang sedang solat sempurna (Tamam)
Mengetahui solat qasar itu menjadi harus baginya
Mengetahui tempat yang hendak dituju, jika tiada tujuan atau matlamat tidak sah qasarnya
Tidak boleh qada qasar solat yang ditinggalkan semasa di tempat kediamannya tetapi solat yang ditinggalkan semasa dalam musafir boleh di qada'
Masih berada dalam musafir hingga selesai solatnya

Contoh niat bagi solat qasar adalah seperti berikut (Solat Zohor) :
Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah taala.

HAL-HAL YANG BERKENAAN DENGAN JAMA' DAN QASAR

Apabila seseorang itu bermusafir lebih dari dua marhalah maka ia harus melakukan solat qasar dan jama' sekali. Ertinya ia boleh menjama'kan di antara dua solat dan mengqasarkan sekali.

Walau bagaimanapun, ia boleh melakukan di antara satu yang berikut :
Menjama'kan dua solat fardhu tanpa qasar
Menjama'kan dua solat fardhu dan qasar.


Terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan melalui cara ini : 




 

Niat Jama' Taqdim dan Qasar :  
i.Solat Zohor dan Asar.
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Asar kerana Allah Taala"
Mengerjakannya dengan azan dan diiringi iqamat.
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi tanpa menangguhkan (kecuali mengambil wuduk) dan berniat pula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
Sahaja aku solat fardhu Magrib tiga rakaat serta di jama'kan ke dalamnya Isya' kerana Allah Taala
Solat maghrib tidak boleh diqasarkan.

Cara melaksanakan jamak taqdim maghrib - isya' sama dengna niat jama' taqdim zuhur-asar. setelah memberi salam kemudian bangun dan iqamat dan berniat seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Isya' dua rakaat qasar kerana Allah Taala" 






 Niat Jama' Takhir dan Qasar:
 

i.Solat Zohor dan Asar
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Zohor kerana Allah Taala"
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
"Sahaja aku solat fardhu Isyak dua rakaat qasar  dijama'kan dengan maghrib' tunai kerana Allah Taala"

memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Maghrib ' tiga rakaat kerana Allah Taala"



Saya juga sekadar berkongsi ilmu. 
Sila rujuk pada yang lebih arif untuk penjelasan yang lebih sempurna dan supaya tidak timbul sebarang kekeliruan. 
Moga kita sama2 dpt mengingati dan membetulkn apa yg kurang disamping menambah ilmu.
T/kasih. Wasallam.


Thursday, January 22, 2015

My Litlle Princess Nurzaralysa Turns ONE!








Alhamdulillah anak ummi & ayah dh setahun!
Kejap je rasa masa berlalu.. sobsobsob..
rase cam semalam je kt labour room.. ececeh! tipu x hingat! hohoho!
Rase sume mak/ayah/mommy/daddy/abi/umi akan mendoakan yang terbaik utk anak² nye.. huhu!
btol x? erm...
ummi doakan agar Nurzaralysa Fazreena menjadi anak yg solehah, berjaya dalam hidup 
& dpt menyenangkan hati semua orang yang berada disekeliling.. 
emm lagi.. 
semoga Nurzaralysa Fazreena menjadi anak yang cerdik, tinggi ilmu duniawi, 
tapi juga anak yang dapat mendoakan ummi dan ayah bila kami da x ada nanti... sobsob!
InsyaAllah...
Ameeenn..

Doa buat anak ummi tersayang :

Ya Allah…
 Didiklah anakku menjadi insan yang Engkau redhai
Engkaulah pelindung iman dan taqwa mereka
Moga mereka ceria di dunia dan di akhirat......
tiadalah daya upayaku
Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim
Biarlah wajah anakku sentiasa tenang seperti mereka sedang tidur,
Pada hari mereka mengadapMu nanti,
biarlah wajah mereka
Sebersih sesuci masa kecilnya…
tidak seperti wajah-wajah mereka yang engkau ancam dengan nerakaMu
seperti yang diceritakan dalam KitabMu,
Berilah pada mereka kitab amal mereka ditangan kanan mereka
Ku mohon padaMu ya Allah ya Rahman,
Pilihlah anak-anakku menjadi insan yang mewarisi Syurga Firdaus Mu,
Peliharalah aqidah mereka di dunia yang penuh fitnah ini….
Pandanglah wajah mereka dengan belas kasihanMu…
Moga mereka sentiasa dalam redaMu…
 
Ya Allah Ya Ghafur, Ya Arhama Rohimiin,
La ilaha illa anta, Subhanaka inni kuntu minazholimin.
La ilaha illallah, Muhammad Rasulullah.