::. Ya ALLAH kurniakanlah sakinah mawaddah warahmah dlm r/tangga kami Amieen.::



Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers  Baby Birthday Ticker Ticker  Pregnancy Ticker

Tuesday, February 16, 2016

Panduan Solat Taubat

Assalamualaikum... 
lama dh kte x update blog.. huhuhu.. 
dh bersawang dh jd nye..
just nk share Panduan Solat Taubat yang Ringkas..


Semoga bermanfaat utk kte sume..
InsyaaAllah mudah2an.. ameen..

Friday, January 22, 2016

Nurzaralysa turns 2.. Alhamdulillah..






Alhamdulillah 22 Jan 2016 genap anak ummi & ayah 2 tahun..
Tkasih anak ummi sebab menjadi penyeri dalam hidup ummi & ayah..

yang sentiasa mengiburkan hati ummi & ayah..
yang sellau menceriakan rumah tu.. 
ummi mintak maaf sbb xdpt buat majlis meriah sikit utk anak ummi ni.. sobsobsob..
faktor keadaan kesihatan ummi yg x brp nak ok ni.. hukhukhuk!
Ummi doakan semoga anak ummi  
Nurzaralysa Fazreena Binti Md Nazrin 
menjadi anak yang solehah.. 
yang bijak..  
diberikan kesihatan yang baik..
dilindungi & dipelihara Allah dr segala keburukan.. 
 InsyaAllah ameeen....






Nota : Mekasihh kpd sume yg bg hadiah & wish masa besday zara..
pada atok/opah.. maklong..paklong..maklang.. kawan² ummi..
ade yg x sempat snap pic dh dikongkang nye adiah tuh! hahaha!
mekasihhh zara ucapkan.. muaahhh!

Thursday, December 10, 2015

Panduan Solat Hajat



PANDUAN SOLAT HAJAT

Solat Sunat Hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu hajat yang besar mahupun hajat yang kecil, untuk dicapai, solat sunat hajat dilakukan pada malam hari iaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan dalam 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai kelainan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di makburkan.


Mandi terlebih dahulu dan mengambil wuduk. Pakaian yang bersih, yang afdal berwarna putih.

Lafaz Niat:

أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

“Ushollii sunnatal haajati rok’ataini lil laahi ta’aalaa” 


Ertinya:
“Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”


SEBENARNYA SOLAT HAJAT BOLEH DILAKUKAN DALAM 22 CARA SOLAT. 
HANYA CARA SOLAT HAJAT PERTAMA, KEDUA, KETIGA DAN SOLAT HAJAT KEEMPAT DITERANGKAN KALI INI.


1. Cara Solat Hajat yang Pertama


Dibuat sebanyak 2 rakaat, Baca mana-mana ayat lazim selepas surah Al-Fatihah. Selepas salam masih mengadap kiblat, baca surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 152 kali. Kemudian mohonlah segala hajat pada Allah SWT.


2. Cara Solat Hajat yang Ke-2.

Dibuat sebanyak 2 rakaat. Rakaat Pertama dibaca surah Al-Fatihah sekali dan Surah Al-Kafirun 10 kali. Rakaat Kedua dibaca surah Al-Fatihah sekali dan surah Al-Ikhlas 10 kali.

Apabila selepas memberi salam, hendaklah sujud dan membaca selawat keatas Nabi sebanyak 10 kali:
(Boleh dibaca salawat/tasbih dan doa semasa sujud terakhir sebelum memberi salam).


"Allahumma salli `wasallim a'laa saiyidinaa muhammadin wa`ala ali saiyidinaa muhammad"


Kemudian membaca Tasbih 10 kali: 

"Subhaanallah walhamdu lil-laah wa laa ilaaha illallaah wal llaahu akbar. wa laa haula wa laa quwwatta illaa bil laahil ‘aliyyil ‘azhiim."

Kemudian Doa ini 10 kali: 

"Robbanaa aatinaa fid dunyaa hasanah, wafil aakhirati hasanah, wa qinaa ‘adzaaban naar."

Kemudian mohonlah segala hajat semasa waktu dalam keadaan sujud.


3. Cara Solat Hajat yang Ke-3.

Sebelum solat, mengucapkan Astaghfirullahal'adzim seberapa banyak yang boleh untuk memohon keampunan dan keredaan daripada Allah SWT. Baca Al-Fatihah sekali dan hadiah pahalanya kepada Nabi besar SAW, seterusnya kepada sekalian roh sahabat-sahabat, keluarga-keluarga mereka, para-para tabi’in, wali Allah dan ulama as solihin serta kaum Muslimin dan Muslimat.

Kemudian baca Surah Yasin sebanyak 4 kali berturut-turut kemudian baca doa berikut:

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha Suci (Allah) yang melepaskan dari setiap hutang,Maha Suci (Allah) yang melegakan dari setiap kesedihan. Maha Suci (Allah) dimana urusanNya diantara Kaf dan Nun,Maha Suci (Allah) dimana apabila Dia berkehendak untuk membuat sesuatu, Dia akan berkata; jadi, maka iapun terjadi. Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, rahmatilah penghulu kami Muhammad dan lakukanlah untukku (tunaikanlah hajat ini)…………sebutkan apa-apa hajat anda dan anda bangun untuk menunaikan solat hajat sebanyak dua rakaat seperti kaifiat solat hajat yang ke-2 tadi.


4. Cara Solat Hajat yang Ke-4

Dibuat sebanyak 6 rakaat dengan 3 salam. Mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 786 kali. Kemudian solat sebanyak 6 rakaat dan 3 salam berturut-turut. Pada setiap rakaat hendaklah membaca Al-Fatihah dan diiringi surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 15 kali seterusnya dibuat setiap-tiap rakaat.

Apabila selesai baca doa ini:

Ertinya:
“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, wahai Allah sesungguhnya aku meminta dan kelebihan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dari Mu dengan kebesaran nama Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Dan aku meminta dariMu dengan kemuliaan dan kekayaan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim.Dan aku meminta dariMu dengan kehebatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan kehormatan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan jabarut dan malakut dan kebesaran nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim dan dengan keagungan, kekuatan dan kudrat nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim, angkatlah qadarku, permudahkanlah urusanku,tutupilah kelemahanku dan cukupkanlah kefakirannku”



5. SOLAT HAJAT 12 RAKAAT 

SOLAT HAJAT DUA BELAS RAKAAT, APA KEISTIMEWAANNYA?

Riwayat Wuhaib bin Ward yang berkata:

"Sesungguhnya sebahagian daripada doa yang tidak ditolak ialah solat seorang hamba sebanyak dua belas rakaat dimana ia membaca pada tiap rakaat Surah Al-Fatihah, Ayat Kursi dan Surah Al-Ikhlas. Apabila telah selesai, sujudlah dia sambil membaca doa ini:




Maksudnya:
"Maha Suci Tuhan yang memakai akan kemuliaan dan berfirman dengan dia. Maha Suci Tuhan yang bersifat dengan kebesaran dan kemurahan. Maha Suci Tuhan yang menghinggakan bilangan tiap-tiap sesuatu dengan ilmuNya. Maha suci Tuhan yang Sayugialah bertasbih selain untukNya. Maha Suci Tuhan yang mempunyai nikmat dan kemuliaan. Maha Suci Tuhan yang mempunyai kekuasaan. Aku bermohon kepada Engkau dengan segala tempat kemulian dari ArasyMu dengan rahmat yang setingginya dari KitabMu, dengan namaMu yang Maha Agung, kesungguhanMu yang Maha Tinggi dan Kalimat-kalimatMu yang Maha Tinggi dan KalimatMu yang Maha Sempurna, lagi melengkapi, yang tidak dilampaui oleh orang yang berbuat kebajikan dan yang berbuat kejahatan. Bahawa Engkau anugerahkan rahmat kiranya kepada Muhammad dan kepada keluarga Muhammad."


Cara solat hajat:

1. Lafaz niat.


أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Ertinya:
“Sahaja aku sembahyang sunat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”

2. Membaca Al-Fatihah, Ayat Kursi dan Surah Al-Ikhlas di dalam rakaat yang pertama dan di dalam rakaat yang kedua. 

3. Sesudah memberi salam, sebelum berubah tempat, sujud pula sekali serta membaca doa khasnya seperti yang disampaikan oleh Wuhaib bin Ward kemudian pohonlah apakah hajat dan kehendaknya sama ada untuk kebaikan di dunia atau kebaikan untuk akhiratnya. InsyaAllah terkabul hendaknya.

4. JANGANLAH menggunakan sembahyang hajat untuk memohon sesuatu yang maksiat atau dengan tujuan jahat.







Monday, December 7, 2015

Family Day CIDB 2015



5 - 6 Disember lepas opis kami wat family day..
tahun² sblom ni buat kt area kl je.. adiah pon grand²..
tp tahun ni nk dorg nk tuko angin katanya... 
so dorg wat kt Bayou Lagoon Resort Melaka..
not bad la tmpt dia.. ade theme park.. mkn pon best.. bilik pon best..
pattern lebih kurang cam Gold Coast Morib je..  
kami gerak sabtu thari dlm kul 2.30 camtuh.. jalan x jem sgt sbb en somi ikot highway Lekas.. 
so lekas la smpi.. hohoho! dlm kul 4 camtu dh smpi.. 
Alhamdulillah kami dapat bilik ngadap pool lagi.. best sikit..
checkin sume teros bwk dak kecik tu berkubang..
asalkan zaralysa happy ummi ngan ayah pon happy.. ye x?
malam lak dinner ngn ade lucky draw.. adiah pon boleh tahan meriah gak lak..
hohoho!
Alhamdulillah rezeki en somi aka rezeki zaralysa.. 
no kami antara yg naik dpt Grand Prize giteww... 
even Grand Prize no 2 tp senyommm x igt la en somi.. 
grand prize no 1 katanya dpt set barang kemas..
nak tau adiah nye ape? jeng.. jeng.. jeng,..
.
.
.
.
.
.
 .
 .



taaaaadaaaaa.. iPhone 6 uollsss.. 
adiah ni la plg en somi idam²kan.. 
rezeki deme.. ateee..
xyah la bebel² lg nak beli iphone.. nk beli iphone kt ayg lg pasni yer..
asal lalu kedai phone asik la di jenguk iphone nye tuh! ape yg best xtau la.. hahaha!
ate udah dapat nye.. diam² sudah..
Alhamdulillah..

Tuesday, November 24, 2015

Pre Anniversary Konon nyer!




21hb November ritu sesaje la booking gi Gold Cost Morib.. 
acah² sempena pre anniversary la konon hikhik! 
padahal nk bawak dak kecik tu g main air.. hohoho!
kte booking online je guna Groupon.. mudah..sng..pantas n tuntas! hohoho! dpt la rege rm168 per night.. 
ok la tuh.. dgn bekpes ngn tiket themepark..
dapat lak bilik ngadap pool.. mmg best la.. hohoho! 
time g tu mmg full sbb ade gov wat seminar & familyday lagi... rombongan sekolah lg.. 
tp ok la.. yg penting zaralysa happy.. ummi ngn ayah pon happy! yeay!
nnti ummi n ayah ade duit lebih kte gi lg ye..


view dr bilik..







Monday, November 23, 2015

Our 7th Anniversary! Alhamdulillah!





Happy 7th Anniversary to my husben.. 
May our marriage stay strong and bless till jannah.. Amennn..
Love you so much.
Thanks for everything..
Thanks for being by my side in my happiness, sadness and pain..
muuuuaaahhh cikettt!.




Mekacih atas munge ngan teddy nih! 
terkejut gegurl tetiba ade penghantaran kt opis.. 
so suweeett! 
.
.
.
.





Thursday, October 15, 2015

Monday, September 14, 2015

Ehem..Ehem..









nota kaki : untuk para² sakura eh silap.. para suami kat luo sana ye.. pls take note.. kikiki!


Tuesday, September 8, 2015

CARA SOLAT JAMAK & QASAR YANG SANGAT MUDAH & RINGKAS!

 Assalamualaikum uols! hee~
kte nak kongsikan cara solat jamak & qasar yang sgt "kacang rebus" heee maksudnye senang la!kekeke!
sebelom ni klo outstation biasanye kte akan berhenti tiap pit stop utk solat.. 
xpenah pon wat solat jamak n qasar.. 
lagi sbb teringat ade sorang akk ni ckp kat kte psl solat ni 
dia ckp "Allah dh bg kemudahan kesenangan kt kte nape x terima? x buat? nape still buat cara yang susah sedangkan Allah dh bagi kesenangan/kemudahan dalam solat bile outstation"
cth plg sng"klo org bg adiah kat kte.. kte x terima ape perasaan kte"
haaa lebih kurang gitu la maksud akk tuh! so paham² aje la! hohoho!
sekali bile google lg sng rupenyer.. 
ate! moh kte ajor kome cara² nyer yer.. 
hohoho! 
SOLAT JAMAK 
Jamak ertinya menghimpun dua solat ke dalam satu solat. 
Solat yang boleh di jamakkan ialah solat  
Zohor dengan Asar dan Maghrib dan Isyak
Jamak terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :  
Jamak Takdim  
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dalam waktu Zohor dan Solat Maghrib dengan Isyak dalam waktu Maghrib.Syarat Jamak Takdim : 
i.Hendaklah dimulakan solat pada waktu yang pertama seperti Zohor kemudiannya diikuti dengan Asar dan Maghrib kemudiannya Isyak
ii.Niat Jamak dalam solat yang pertama pada permulaan takbiratul ihram
iii.Berturut-turut (Muawwalat) antara solat yang pertama dengan solat yang kedua.

Jamak Takhir
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dan dilakukan dalam Waktu Asar.
Manakala solat Magrhib dilakukan pada Waktu Isyak.
Syarat Jamak Takhir :
i.Hendaklah diniatkan di dalam hati pada waktu yang pertama yang ia akan menangguhkan solatnya hingga ke waktu yang kedua.
ii.Masih berada dalam musafir hingga selesai kedua-dua solat.



SOLAT QASAR 
Qasar ertinya memendekkan solat yang empat rakaat kepada dua rakaat sahaja.  
Solat yang boleh dipendekkan ialah solat Zohor, Asar dan Isyak sahaja.

Syarat-syarat sah Solat Qasar ialah :
Musafirnya tidak bertujuan maksiat.
Perjalanannya melebihi 2 marhalah iaitu 60 batu / 96.6 km
Diniatkan qasar solat ketika takbiratul ihram
Tidak boleh mengikut imam yang sedang solat sempurna (Tamam)
Mengetahui solat qasar itu menjadi harus baginya
Mengetahui tempat yang hendak dituju, jika tiada tujuan atau matlamat tidak sah qasarnya
Tidak boleh qada qasar solat yang ditinggalkan semasa di tempat kediamannya tetapi solat yang ditinggalkan semasa dalam musafir boleh di qada'
Masih berada dalam musafir hingga selesai solatnya

Contoh niat bagi solat qasar adalah seperti berikut (Solat Zohor) :
Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah taala.

HAL-HAL YANG BERKENAAN DENGAN JAMA' DAN QASAR

Apabila seseorang itu bermusafir lebih dari dua marhalah maka ia harus melakukan solat qasar dan jama' sekali. Ertinya ia boleh menjama'kan di antara dua solat dan mengqasarkan sekali.

Walau bagaimanapun, ia boleh melakukan di antara satu yang berikut :
Menjama'kan dua solat fardhu tanpa qasar
Menjama'kan dua solat fardhu dan qasar.


Terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan melalui cara ini : 




 

Niat Jama' Taqdim dan Qasar :  
i.Solat Zohor dan Asar.
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Asar kerana Allah Taala"
Mengerjakannya dengan azan dan diiringi iqamat.
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi tanpa menangguhkan (kecuali mengambil wuduk) dan berniat pula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
Sahaja aku solat fardhu Magrib tiga rakaat serta di jama'kan ke dalamnya Isya' kerana Allah Taala
Solat maghrib tidak boleh diqasarkan.

Cara melaksanakan jamak taqdim maghrib - isya' sama dengna niat jama' taqdim zuhur-asar. setelah memberi salam kemudian bangun dan iqamat dan berniat seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Isya' dua rakaat qasar kerana Allah Taala" 






 Niat Jama' Takhir dan Qasar:
 

i.Solat Zohor dan Asar
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Zohor kerana Allah Taala"
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
"Sahaja aku solat fardhu Isyak dua rakaat qasar  dijama'kan dengan maghrib' tunai kerana Allah Taala"

memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Maghrib ' tiga rakaat kerana Allah Taala"



Saya juga sekadar berkongsi ilmu. 
Sila rujuk pada yang lebih arif untuk penjelasan yang lebih sempurna dan supaya tidak timbul sebarang kekeliruan. 
Moga kita sama2 dpt mengingati dan membetulkn apa yg kurang disamping menambah ilmu.
T/kasih. Wasallam.


Thursday, January 22, 2015

My Litlle Princess Nurzaralysa Turns ONE!








Alhamdulillah anak ummi & ayah dh setahun!
Kejap je rasa masa berlalu.. sobsobsob..
rase cam semalam je kt labour room.. ececeh! tipu x hingat! hohoho!
Rase sume mak/ayah/mommy/daddy/abi/umi akan mendoakan yang terbaik utk anak² nye.. huhu!
btol x? erm...
ummi doakan agar Nurzaralysa Fazreena menjadi anak yg solehah, berjaya dalam hidup 
& dpt menyenangkan hati semua orang yang berada disekeliling.. 
emm lagi.. 
semoga Nurzaralysa Fazreena menjadi anak yang cerdik, tinggi ilmu duniawi, 
tapi juga anak yang dapat mendoakan ummi dan ayah bila kami da x ada nanti... sobsob!
InsyaAllah...
Ameeenn..

Doa buat anak ummi tersayang :

Ya Allah…
 Didiklah anakku menjadi insan yang Engkau redhai
Engkaulah pelindung iman dan taqwa mereka
Moga mereka ceria di dunia dan di akhirat......
tiadalah daya upayaku
Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim
Biarlah wajah anakku sentiasa tenang seperti mereka sedang tidur,
Pada hari mereka mengadapMu nanti,
biarlah wajah mereka
Sebersih sesuci masa kecilnya…
tidak seperti wajah-wajah mereka yang engkau ancam dengan nerakaMu
seperti yang diceritakan dalam KitabMu,
Berilah pada mereka kitab amal mereka ditangan kanan mereka
Ku mohon padaMu ya Allah ya Rahman,
Pilihlah anak-anakku menjadi insan yang mewarisi Syurga Firdaus Mu,
Peliharalah aqidah mereka di dunia yang penuh fitnah ini….
Pandanglah wajah mereka dengan belas kasihanMu…
Moga mereka sentiasa dalam redaMu…
 
Ya Allah Ya Ghafur, Ya Arhama Rohimiin,
La ilaha illa anta, Subhanaka inni kuntu minazholimin.
La ilaha illallah, Muhammad Rasulullah.

Saturday, November 22, 2014

10Months Buah Hati Jantung Limpa Ummi ;)





 serius nau muka anak ummi  ni yer..  

Thursday, September 25, 2014

Kite & Czer


 




Luahan hati si ibu cesareans.
kamu beruntung dapat rasa sakit contraction tapi kami tidak!
kamu beruntung dapat pegang anak lepas bersalin tapi kami tidak!
kamu beruntung boleh bangun duduk dengan mudah tapi kami tidak!
kamu beruntung harini bersalin esok discaj tapi kami tidak!...
kamu beruntung suami boleh teman semasa bersalin tapi kami tidak!
kamu beruntung tak perlukan penjagaan rapi luka bersalin tapi kami tidak!
kamu beruntung boleh mengurut seluruh badan tapi kami tidak!
kamu beruntung boleh pakai bengkung tapi kami tidak!
kamu beruntung boleh baring lama atau duduk lama tapi kami tidak!
kami terpaksa mengawal ketawa, bersin dan batuk.
Secara keseluruhan nya kamu yg boleh bersalin secara normal adalah sangat beruntung daripada orang yg tidak berupaya bersalin secara normal(cesarean).
Secara jujurnya luluh hati kami bila doktor beritahu kami tak dibenarkan bersalin secara normal dan terpaksa dibedah.
Sakit bersalin normal adalah semasa mengeluarkan bayi tapi kami menanggung sakit luka pembedahan selepas mengeluarkan bayi selagi mana luka bersalin tidak sembuh sepenuhnya.
Kami mempunyai risiko seperti jahitan terbuka semula, jangkitan pada luka, pendarahan pada luka dan kesakitan akibat pergerakan.

Jadi tolonglah jangan cakap yg cesarean itu tidak sakit sebagaimana sakitnya hati kami apabila orang memperlekehkan nasib kami yg tidak berpeluang untuk merasa bersalin secara normal walaupun kamu beritahu contraction itu amat menyakitkan tapi hati kami lagi sakit bila tidak dapat merasa langsung kesakitan contraction dan bersalin secara normal itu.


sharing from encik fesbook! 



Monday, September 22, 2014

8Months Buah Hati Jantung Limpa Ummi ;)



Yeay! anak ummi dh 8month! Alhamdulillah!
dah makin aktif.. makin lasak..hohoho!
aktivit skg :-
*suke memanjat
*suke lepas tangan satu lps dh diri tu! (eksyen kunun cam lambai² ala princess gitew!)
*suke makan
*suke sebut "maa..maa..maa.." please la anak ummi.. sebut ummi bkn maa.. ngee~
*suke main kejar² & sorok² guna keta walker dia..hihihi!



Tuesday, August 12, 2014

SALAM AIDILFITRI 1435H uollls!





Dalam GURAU ada terkata,
Dalam BICARA terkasar bahasa,
Dalam TINDAKAN terguris rasa,
Dalam HIDUP ✗ada yg ✗buat dosa..
Satu Syawal menjelang tiba,
Takbir bergema mengegarkan jiwa,
Sekiranya ada salah dan dosa,
Ampun dipinta dihari mulia!
Ecececeh! 
Alahmdulillah raya thn ni lebih bermakna dengan kelahiran bambam zara!
kte doakan kwn² ttc yg laen pon dpt merasai nikmat begini nnnti!
Ameen ya rabb!

Monday, June 30, 2014

CARA SOLAT JAMAK & QASAR YANG SANGAT MUDAH!


 Assalamualaikum uols! hee~
kte nak kongsikan cara solat jamak & qasar yang sgt "kacang rebus" heee maksudnye senang la!kekeke!
sebelom ni klo outstation biasanye kte akan berhenti tiap pit stop utk solat.. 
xpenah pon wat solat jamak n qasar.. 
lagi sbb teringat ade sorang akk ni ckp kat kte psl solat ni 
dia ckp "Allah dh bg kemudahan kesenangan kt kte nape x terima? x buat? nape still buat cara yang susah sedangkan Allah dh bagi kesenangan/kemudahan dalam solat bile outstation"
cth plg sng"klo org bg adiah kat kte.. kte x terima ape perasaan kte"
haaa lebih kurang gitu la maksud akk tuh! so paham² aje la! hohoho!
sekali bile google lg sng rupenyer.. 
ate! moh kte ajor kome cara² nyer yer.. 
hohoho! 
SOLAT JAMAK 
Jamak ertinya menghimpun dua solat ke dalam satu solat. 
Solat yang boleh di jamakkan ialah solat Zohor dengan Asar dan Maghrib dan Isyak
Jamak terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :  
Jamak Takdim  
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dalam waktu Zohor dan Solat Maghrib dengan Isyak dalam waktu Maghrib.Syarat Jamak Takdim : 
i.Hendaklah dimulakan solat pada waktu yang pertama seperti Zohor kemudiannya diikuti dengan Asar dan Maghrib kemudiannya Isyak
ii.Niat Jamak dalam solat yang pertama pada permulaan takbiratul ihram
iii.Berturut-turut (Muawwalat) antara solat yang pertama dengan solat yang kedua.

Jamak Takhir
Solat Zohor dijamakkan dengan Asar dan dilakukan dalam Waktu Asar.
Manakala solat Magrhib dilakukan pada Waktu Isyak.
Syarat Jamak Takhir :
i.Hendaklah diniatkan di dalam hati pada waktu yang pertama yang ia akan menangguhkan solatnya hingga ke waktu yang kedua.
ii.Masih berada dalam musafir hingga selesai kedua-dua solat.



SOLAT QASAR 
Qasar ertinya memendekkan solat yang empat rakaat kepada dua rakaat sahaja.  
Solat yang boleh dipendekkan ialah solat Zohor, Asar dan Isyak sahaja.

Syarat-syarat sah Solat Qasar ialah :
Musafirnya tidak bertujuan maksiat.
Perjalanannya melebihi 2 marhalah iaitu 60 batu / 96.6 km
Diniatkan qasar solat ketika takbiratul ihram
Tidak boleh mengikut imam yang sedang solat sempurna (Tamam)
Mengetahui solat qasar itu menjadi harus baginya
Mengetahui tempat yang hendak dituju, jika tiada tujuan atau matlamat tidak sah qasarnya
Tidak boleh qada qasar solat yang ditinggalkan semasa di tempat kediamannya tetapi solat yang ditinggalkan semasa dalam musafir boleh di qada'
Masih berada dalam musafir hingga selesai solatnya

Contoh niat bagi solat qasar adalah seperti berikut (Solat Zohor) :
Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah taala.

HAL-HAL YANG BERKENAAN DENGAN JAMA' DAN QASAR

Apabila seseorang itu bermusafir lebih dari dua marhalah maka ia harus melakukan solat qasar dan jama' sekali. Ertinya ia boleh menjama'kan di antara dua solat dan mengqasarkan sekali.

Walau bagaimanapun, ia boleh melakukan di antara satu yang berikut :
Menjama'kan dua solat fardhu tanpa qasar
Menjama'kan dua solat fardhu dan qasar.


Terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan melalui cara ini :

Niat Jama' Taqdim dan Qasar :
 
i.Solat Zohor dan Asar.
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Asar kerana Allah Taala"
Mengerjakannya dengan azan dan diiringi iqamat.
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi tanpa menangguhkan (kecuali mengambil wuduk) dan berniat pula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
Sahaja aku solat fardhu Magrib tiga rakaat serta di jama'kan ke dalamnya Isya' kerana Allah Taala
Solat maghrib tidak boleh diqasarkan.

Cara melaksanakan jamak taqdim maghrib - isya' sama dengna niat jama' taqdim zuhur-asar. setelah memberi salam kemudian bangun dan iqamat dan berniat seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Isya' dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

 

 Niat Jama' Takhir dan Qasar:
 

i.Solat Zohor dan Asar
"Sahaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Zohor kerana Allah Taala"
Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar kerana Allah Taala"

ii.Solat Maghrib dan Isya'
"Sahaja aku solat fardhu Isyak dua rakaat qasar  dijama'kan dengan maghrib' tunai kerana Allah Taala"

memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :
"Sahaja aku solat fardhu Maghrib ' tiga rakaat kerana Allah Taala"



Saya juga sekadar berkongsi ilmu. 
Sila rujuk pada yang lebih arif untuk penjelasan yang lebih sempurna dan supaya tidak timbul sebarang kekeliruan. 
Moga kita sama2 dpt mengingati dan membetulkn apa yg kurang disamping menambah ilmu.
T/kasih. Wasallam.

Friday, June 27, 2014

My Precious Momments 9 Months Part 4 (END)

Haloooo alooo loooo!

3rd Timester cam biasa! bb makin aktif! membesar ngn sehat! jantina 100% kompom!
Alhamdulillah!

3rd timester dh duk meng'goggle' 
cara mudah bersalin la!
ayat² mudah bersalin la!
petua mudah bersalin la!
tips cara meneran la!

ape la yg kena mengena ngn dalam labour room duk google! hahaha!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bile dah dekat due date tu ati mule berdebor debor yeop! ate.. terima ngn redha je la.. hohoho!
so start la menye'kodeng' dak kecik dalam tummy ummi ni seminggu sekali! hohoho!
best sgt! leh tgk si tecik tomey ummi ni duk wat pe.. heee!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

19hb Jan 2014 due date kte.
tapiii..............
doc check jalan x bukak.. si tecik dh kat bawah.. tp laluan xde.. tali pusat plak kat leher bb..
so doc decide nk czer.. haaa! czer?
doc suruh blk diskus dulu samada nak czer or induce!
doc bgtau pro n kontra bersalin czer n induce!
ala... riso nye Allah jer yang tau...
induce doc x brp rekemen sbb dh overdue & lalaun xde.. doc riso bb n ummi stress & bahaya utk bb nnti!
 czer plak doc bgtau risiko lps bsalin.. penjagaan nyer.. tp kaedah nyer sng n cpt!  ummi n bb x strees!
doc sgt rekemen czer sbb kte dh tggu lama kn.. berttc.. doc riso klo induce 3dos kalo jalan x bukak gak kena gak czer.. dh double cost plak tuh! so doc sgt merekemen czer.. ngn mslh² yg kte alami ni kte redha la utk czer! sobsobsob..
anak ummi nnti kua guna tingkap ek!  xpe! janji anak ummi sehat & selamat itu jer yang penting wat ummi & ayah!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

22 Jan 2014 (Rabu) 
lepas jer solat subuh sume..siap² cpt² g spital.. nk jd kan cerita lps je solat subuh tetiba cam ade kuar cecair.. kaler jernih + coklat² sikit...
cpt² bgtau en somi.. lelaju g spital.. sblom g spital sempat g umah mak jumpe ayah ngn mak mintak ampun dr dorg! mntk dorg doakan kte selamat n dipermudahkan bersalin kang.. sobsobsob..
dr umah ke spital walaupon x jauh dalam 5min je.. tp rase cam jauh jer pjalanan nyer ngn rase debor² lagi..
mcm² la rasa time tuh! huahuahua!
smpi je spital tros g emegency.. duk dlm labour room check heart beat bb..tgk graf dia ok ke x?
duk kat labou room tu lama gak la sbb bilik time tuh penuh! ramai sgt patients wooo!
duk la dlm labour room tu smpi kul 9am! 
kat labour room tuh mcm² doa duk baca.. pastu dah la x leh mkn dr 12 mlm tu smpi kul 9 woo lapo gile dah perot.. nurse cuma bg minum air masak je.. kte minum air zamzam je kat labour room.. abis gak la sebotol!
kul 9am nurse dh bgtau utk standby msk bilik OT..
en somi lak dipaksa rela utk msk sekali dlm tuh!
bukak ape yg patut.. tuko baju sume bagai.. kte disorong msk dlm bilik OT..
dupdapdupdap..
time czer diberi pilihan samada nak fullbody bius or halfbody! 
kte amik halfbody.. sbb rsiko fullbody sgt tinggi woo!
so sedar la masa doc n nurse duk nk kuakan si tecik tuh!
cuma x rasa pape la.. rasa nebes je woo! nebes giler!
Alhamdulillah en somi penenman kat sebelah kanan! sebelah kiri Doc Pakar Bius!
Doktor Rohana Mohamed! sangat baik doc ni okeh! 
doc ni pegang tangan kte.. suruh igt Allah.. baca ayat² penenang! 
mmg doc ni byk mng'cool'kan kte msa kat bilik OT.. doc ni kecik comel jer orangnyer.. sgt peramah!
Terima Kasih doktor sbb bg kata² semagat kat saye yang sgt gile nebes nih! hohoho!
ops x lupe gak kat en somi yg teman kt sebelah lagi tu yer! heee~
ALHAMDULILLAH tepat jer 9.36am 22 Jan 2014 bersamaan 20 R'Awal 1435H 
permata hati ummi ngan ayah selamat dilahirkan! sobsobsob..
sebak je rase bile Dr. Norshida tunjuk kat kte baby tuh! dia pon ckp Alhamdulillah bb slmt dilahirkan..

Terima Kasih Ya ALLAH telah kabulkan permintaan kami ni..
Terima kasih kat sume nurse² n doktor Hospital Colombia Asia Cheras..
Dr. Norshida Brahim
Dr. Rohana Mohamed
Dr. Dr. Vijaya Mohan R. Rasathurai (doc baby)
Alhamdulillah sume nyer dipermudahkan Allah daripada mula mengandung, bersalin & berpantang!
Alhamdulillah sangat².. berkat doa mak.. ayah.. en somi sume! terima kasih sume!
akhirnya tercapai impian kami untuk lihat, dukong, pelok, gomol n membesarkan anak sendiri sobsobsob..
semoga nak ummi n ayah yang diberikan nama  
NURZARALYSA FAZREENA BINTI MD NAZRIN
diberikan kesihatan yang baik.. dilindungi ALLAH dari segala bahaya, penyakit, perkara² yg buruk!
semoga anak ummi n ayah menjadi anak yang solehah!
yang dpt memimpin tangan ummi n ayah di akhirat nnti!
yang dapat mendoakan ummi n ayah bile ayah ngan ummi xde nanti!
InsyaALLAH Ameeennn....









SALAM RAMADHAN 1435H


SALAM RAMADHAN 1435H UNTUK SEMUA & ESPECIALLY GENG TTC!
SEMOGA DENGAN KEHADIRAN BULAN YANG MULIA NI ALAAH MAKBULKAN SEGALA PERMOHONAN KENGKAWAN YANG BER'TTC SEMUA! 
INSYAALLAH AMEEENNN..

Thursday, May 15, 2014

My Precious Momments 9 Months Part 3

Holaaaaaaa! sambung story mory lagi ek.. kekeke!
.
.
.
.
  2nd timester.. badan dh mula ok.. dh bole la duk merayap².. 
bau²an masakan pon dh bole tima.. xde la duk muntah²n loya² sangat!
Alhamdulillah..
baby pon membesar dengan sehat! Alhamdulillah!
time raye mase tuh! wahhh sangat hepi sbb dh leh la mkn mcm²..kekeke!
 tekak pon dh lalu nk mkn mcm².. tu nk mkn.. ni pon nk mkn! hohoho!
Alhamdulillah selama 5 years of marriage.. ni la !st time rasa sgt happinest! x stress & depress sgt²..
kengkawan ttc musti tau kn sbb ape kn ? 
raye ni xde la soklan² yg menyakitkan hati.. yang bakal mengguriskan jiwa raga!
xde la msk bilik nanges kat en somi mengadu domba! huhuhu!
en somi pon xde la dgr kte duk ngomel menyumpah org yg duk perli² tuh! huahuahua!
hanya org yg penah mengalami situasi nih jer yg dpt faham! sobsobsob!
Alhamdulillah raya yang sgt bermakna buat kami somi isteri! 
kami beraya bertiga ngn bb on progress dlm perot! 
Alhamdulillah Ya Allah! Terima Kasih memperkenankan permintaan kami ni!



(selim melim kn pic raye time peknen nih! hohoho! 
mau x selim melim.. turun dekat 7kg tuh muntah² loya² punya psl) kekekeke!
.
.
.
.
.


time 2nd timester kte dh tau dh bb gender ape.. hohoho!
mana taknyer dekat 4x gak la wat scan 3D 4D wooo! 
sbb utama bkn sbb nk tau gender sangat! cuma nk tau progress bb! hikhikhik..
Alhamdulillah gender bb gugurl! tp time tuh x harap sgt sbb kwn² gtau ade yg bsalin bertukar gender lak masa dlm perot & lps kua.. gulppp!
 ikotkn anak 1st nih kte x kesah kn anak gugurl ke boboi! yg penting sihat n sempurna sifatnyer! ameennn..
tp ikot family en somi dorg mengharap bb gugurl..sbb dlm fmly 6 org cucu sume boboi! dorg nakla cucu gugurl dlm family tuh! hikhikhik.. Alhamdullillah permintaan family belah en somi dimakbulkan ALLAH.. ;)

time tuh dh start beli sikit² baju bb.. 
opkos la skirt meket pinky yg tomey² gitu! hohoho!
kte banyak beli on9.. ari² ade je parcel kt umah mak.. smpi mak pon dh sound! Hahaha!
xpe mak! nnti adik bg upah yer! sian mak penat ari2 ade org mntk autograf! gagagaga!
autograf parcel! kekeke!

Alhamdulillah bb sihat n membesar dengan jaya nyer heee~



My Precious Momments 9 Months Part 2





Yuhuuuuuu! k kte sambong plak part 2! ecececeh cam drama plak yer! hohoho!

 masuk je bln ke-2 g checkup cam biasa.. 
alhamdulillah sume nyer ok.. heartbeat.. progress sume ok..Alhamdulillah!
tp part yg suspen nyer doc bgtau :-

Doc : Alhamdulillah awk peknen.. sbb lama tggu kn?
kte : ya doc.. dekat 5 thn tggu ni doc.. cmne yer.. ok ke sy?
Doc : jap yer sy scan.. kte tgk cmne bb awk..
 (pas jer lama digodek² alat scan tu kt perut kte.. doc cam terkejut..)
Doc : sy rase awk peknen twin nih! tgk ade 2 kantung!
kte & somi : hah! btol ke doc?
(ikotkn kte cam x nmpk sgt.. 
ye la nengok kt monitor tuh hitam putih blur² jer kaler dia mana la nk tau kn?hoho!)
Doc : xpe sy akan monitor awk 2 minggu sekali..

kte n somi : hati berbunga riang la.. dh la lama x dpt.. bile dpt twin plak tuh! berganda la hepi nyer kn!
Alhamdulillah.. dlm hati tros berdoa agar kte n kandungan selamat hingga bersalin! ameeennn..


So bermula la ber'check-up' tiap 2 minggu sekali utk monitor progress baby..
Alhamdulillah 2 kantung dh nmpk &ketulan cam daging camtuh!

dekat 3bln camtuh doc bgtau yg progress bb lg 1 kantong tu x bape nk menjadi..
n xde heartbeat pon.. sobsobsob :(
tp ALhamdulillah 1 kantong lg progress dgn baek.. alhamdulillah..alhamdulillah.. berharap sgt yg satu tu membesar dan sihat² sgt.. dalam hati x putus² berdoa.. 
Ya Allah peliharakankah anak dalam kandungan ku ini ya Allah.. 
tiap saat sentiasa berdoa & usap perot.. huhuhu..
selalu ckp ngn bb "anak ummi kena kuat, anak ummi kena sihat tau, anak ummi kena kuat cam ummi gak"
berdoa n berharap tu je mampu ummi wat utk anak ummi.. sobsosobsob.. :( 

masa bb x lg satu x progress.. setiap ari ade bleeding..
dia x kua merah cam darah tuh.. cuma kuar coklat² camtuh kat pantyliner..
riso nyer hati Allah jer yg tau time tuh..
klo rase cam kuar bleeding byk sgt.. cpt² suruh en somi bwk g klinik utk scan bb..
time check.. 
Alhamdulillah baby sihat sgt².. aktif memusing.. kaki bergerak² cam naek beskal camtuh..hehe..
bila teringat blk.. comey angat! hikhikhik!
doc ckp mungkin sbb yg satu lg tu x jadi..tu yg bleeding..  xpe la.. ummi redha time tuh..asalkan ade yg satu lg utk ummi & ayah nnti..
"anak ummi kena kuat tau"
"Ya ALLAH peliharakanlah anak dalam kandunganku ini dari keguguran & perkara yg tidak diingini"
tu je la kte selalu doakan time² cenggini..
 

My Precious Momments 9 Months Part 1



Walllllaaaweeehhh! lama gile kot x update blog! dh bersawang vs berkulat dah blog kte nih! Hahaha!
Meh kte nak update pasal my pregnancy dr awal hgga slmt bersalin.. meh..meh.. heee~


time dpt result camni.. mnggeletar badan woo.. rase x  percaya.. rasa sebak sgt sbb akhirnya Allah makbulkan permintaan kami yg sekian lama ber ttc ni.. sob..sob.sob..
tp sblom check tu mmg rase lain mcm dh.. kte kn ber'bbt' so check suhu la subuh² tiap² ari.. 
graf mmg naek je.. tp ye la xmo nk  mengharap sgt takot kuciwa spt sblom² nih.. huwaaaaa....
pas je dapat result.. tros tunjuk en somi & kami same² nangis & tros sujud kesyukuran!  Sob.sob.sob..
Alhamdulillah Ya Rabbi!



Mase bulan pertama peknen! mg xde pape..rilek je.. sampai siap ckp kt doc sy ni xde muntah² pening² mual² pon doc.. hahaha! tp msk je bln ke2 huwaaaaaa. rasekan ko! 
pantang lalu kedai makan ke? msk² mmg xleh bau! tros automatik muntah n sakit pala bagai!
sampai jiran² klo masak bau msk umah mmg kena $$%##$ jer! astaghfirullahalzim... huhuhu! 
mmg x tahan giler! tu la masa awl peknen takabur gitu! sekali dh dpt pakej tuh! rasakan lah! hohoho!
mmg kte pon x kua umah.. byk duk umah je.. menyepikan diri! klo kuar bau mcm² x tahan lak.. so better duk umah jer dr kuar asik nk meroyan je kang! x pasal² lak kan.. huhuhu!


Friday, July 12, 2013

ALHAMDULILLAH








Alooo ttcian sume! Lama gile x post kat belog..... 
saje tunggu time yg sesuai tuk publish berita gembira yg kami dapat!
Tggu lps 1st trimester baru berani nk announce! hikhikhik.. ampunkan patik kwn² sume!
Alhamdulillah! akhirnya penantian kami selama lebih 4thn akhirnya ALLAH makbulkan.. 
Terima Kasih Ya Allah dengan rezeki yg diberikan ni... Semoga dipermudahkan segalanya..
Ameeenn Ya Rabbal Alamin!
Skg ni dah 14weeks.. still muntah²..loya²..xde selera nak makan.. 
xpe papepon kte redha & tima ngn hati yg terbuka..
cherish the moment okeh! fuhh ayat nyedapkan ati la tuh!
ok nnti kte sambung plak cite pasal anugerah terindah ni nnti yer.. 
bg korg suspen.. ala² cam drama plak yer.. hohoho!
kwn² doakan yer semoga dipermudahkan & baby kte selamat.. ;)



Thursday, February 14, 2013

Bukan Tidak Subur, Tapi Belum Masanya =(



Mungkin di luar sana, mengandaikan kami golongan tidak subur. Ada yg mendefinisikan sebagai tidak mempunyai anak dalam tempoh setahun selepas perkahwinan adalah tidak subur. Terkadang, sememangnya menyebabkan kita rasa stress.


Tidak subur?
Atau
Belum tiba masanya?


Sedangkan Allah Maha Mengetahui untuk kita.
Pada yg tidak dikategorikan dalam definisi 'tidak subur' tu, bersyukur lah dan jangan pula sewenang-wenangnya mengandaikan kami - para TTC - tidak subur. Jangan pula ada riak takbur bila diri itu subur.
Utk diri sendiri juga, aku mengingatkan apa sahaja rezeki yg kita dapat bukan milik kita, tp milik Allah. Sekelip mata boleh diambil balik.
********************************************************************************


Bacaan yang amik baik utk memotivasikan diri - 
Allah Bukan Tidak Menjawab Kamu

Allah bukan tidak menjawab, tetapi Dia Maha Tahu bila hendak menjawab
Lama bertahan kadangkala membuatkan kita kecewa. Lebih menyakitkan hati, apabila kita cuba meluahkan penderitaan kita, orang lain hanya tahu menyatakan sabar sahaja. Sedangkan yang kita perlu adalah ‘tindakan’, bukan sekadar bicara-perkataan.

Tetapi apabila kita balik kepada hakikat ujian tadi, dan tujuannya, bukankah hati sudah sedikit tenang? Nyata di dalam ujian itu juga yang ada hanyalah kebaikan-kebaikan sahaja.

“Yalah, aku faham semua itu, tetapi aku manusia.”

 Ya, saya faham. Saya juga manusia. Sebab itulah saya bermula dengan kebersihan iman, dan mengajak kita memahami hakikat ujian. Sebab saya sendiri pernah gugur dan jatuh. Bukan sekali dua, bahkan berkali-kali. Tersungkur, saat-saat merasakan diri ini ditinggalkan. Pernah hendak cuba menjerit ke langit dan memarahi Allah, pernah juga terfikir untuk merajuk dengan dunia dan menghentikan kehidupan. Saya pernah bersedih hingga ke tahap itu. Dan saya yakin, esok lusa akan ada lagi ujian-ujian yang lebih hebat dari yang pernah saya lalui, yang akan membuatkan saya terlutut semula.

Tetapi, ada kelainan apabila kita memahami apakah itu ujian? Mengapakah diturunkan ujian? Apakah tujuan ujian? Ada perbezaannya apabila kita memahaminya. Apatah lagi apabila kita punya keyakinan terhadap Tuan Punya Ujian.

Akhirnya, lama-kelamaan, saya melihat bahawa putus asa itu sebenarnya berlawanan dengan kewarasan akal. Akhirnya saya berjaya melihat bahawa, menjerit ke langit itu berlawanan dengan kewarasan akal. Begitu juga merajuk dengan dunia dan menghentikan kehidupan. Sebab sebenarnya, kita ada satu lagi pilihan. Itulah dia terus bertahan.

Allah bukan tidak menjawab segala doa, segala solat hajat, segala aduan, segala permintaan. Dia Maha Mendengar, dan tiada tempat pengaduan yang lebih baik daripada Dia. Tinggal, Dia itu juga bukan sekadar Maha Mendengar, bukan sekadar Maha Pemakbul Doa, tetapi Dia juga adalah Yang Maha Tahu Atas Segala-galanya. Dia Maha Tahu bilakah waktu yang sesuai untuk menjawab doa kita, untuk memakbulkan permintaan kita. Dia Maha Tahu kemampuan kita, sampai bilakah kita mampu bertahan. Dia Maha Tahu, apakah manfaatnya ujian yang Dia turunkan kepada kita.

Sebab itu, lihatlah firman-firmanNya berkenaan dengan ‘kelewatan’ pertolonganNya. Semua punya bonus.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).” Surah Al-Baqarah ayat 214.

Bagaimana agaknya, orang-orang yang teruji, sampai rasa tidak punya lagi harapan, dan pada saat itu sampailah pertolongan yang selama ini diharapkan? Bukankah kekuatannya akan lebih tertingkat? Bukankah dia akan menjadi yang lebih bersyukur? Bukankah keimanannya akan melonjak?

“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri. Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu tidak melihatnya, serta Ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan kekalahan yang membawa kehancuran); dan yang demikian itu ialah balasan bagi orang-orang yang kafir.” Surah At-Taubah ayat 25-26.

Saat-saat sebahagian manusia telah berputus asa dan berundur, dan sebahagian lain pula kekal bertahan dalam keadaan kekalahan, bukankah apabila Allah turunkan pertolongan pada saat itu akan berlakunya peningkatan terhadap yang kekal percaya? Bukankah telah tertapis daripada golongan pejuang itu mereka yang benar-benar ikhlas memperjuangkan agama Allah?

Sebab itu, Allah Maha Tahu bilakah hendak menjawab doa-doa hambaNya.

Dia tahu waktu dan ketikanya.

Yang tinggal adalah kita. Apakah mahu kekal bertahan dan percaya? Atau mengalah, menjadi yang rugi selama-lamanya?



sangat suke posting nih.. amat² memotivasikan diri kte..  kredit to :-